Nu ‘echte’ optredens niet mogelijk zijn door de coronacrisis, zijn veel muzikanten en bands noodgewdongen overgestapt naar livestreams om toch voor hun fans te kunnen spelen. Hoewel het natuurlijk niet hetzelfde is als optreden op een podium met je fans direct voor je, is het toch een manier om het contact een beetje te behouden. En, ook niet onbelangrijk, het kan ook nog eens een extra inkomstenbron zijn.
Hoewel het steeds makkelijker wordt zo’n livestream op te zetten – je kunt het al met één druk op de knop op Instagram – blijft het promoten ervan lastig. In tegenstelling tot ‘echte’ optredens zijn er geen promotors, lokale media die erover schrijven, of tour data om te volgen. Daarom heeft Spotify een aantal promotie-tools bedacht die je helpen je livestream onder de aandacht van je Spotify-volgers te brengen.
Met de stappen hierbeneden zet je super snel een goedbekeken livestream-optreden in elkaar!
1. Plan je livestream
Het eerste waar je over na moet denken als het gaat om het opzetten van een livestream is het platform waarop je wilt dat hij zichtbaar is. Dat kan zo simpel zijn als de live-functie van Instagram: open de app, druk op de knop, en je bent meteen door de hele wereld te bekijken. Wil je het professioneler aanpakken, dan kun je je livestream bijvoorbeeld hosten op YouTube, Twitch, Facebook of zelfs je eigen website.
Denk bij het kiezen van een platform goed na over welke het beste bij jou en je publiek past. Op welke plek heb je de meeste volgers? Waar kunnen fans je het gemakkelijkst vinden?
Een tweede keuze die je moet maken is of je livestream gratis is, of dat fans een ’ticket’ moeten kopen om toegang te krijgen. Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. Denk er goed over na wat je wilt bereiken met je livestream. Is het doel om je band te promoten en je fans betrokken te houden? Of heb je door gebrek aan andere optredens écht geld nodig om je studio te kunnen betalen? Een tussen-optie is om de toegang zelf gratis te houden, maar tijdens de livestream wel om donaties te vragen.
2. Plaats je livestream-event op Songkick
Zorda je een platform voor je livestream hebt gekozen, is het tijd om een datum en tijd te prikken. Het is vaak slim om je stream ongeveer twee weken vooruit te plannen. Doe je het eerder, dan is de kans groot dat je fans al plannen hebben voor die dag en tijd. Plan je ‘m veel later en kondig je hem nu al aan, dan is de kans groot dat je fans de livestream al zijn vergeten tegen de tijd dat hij live gaat.
Tijd en datum gekozen? Nice! Dan is het tijd om je stream officieel aan te kondigen. Dat doen we via Songkick, omdat dit ook nodig is om later je livestream-event op je Spotify-profiel te laten zien. Log in op de Songkick tourbox-app en voeg ‘m toe als nieuw evenement, net zoals je dat zou doen voor ‘normale’ optredens. Vergeet niet ook een link toe te voegen naar het platform waar je livestream te zien zal zijn.
3. Toon je livestream op je Spotify artiest-profiel
Nadat je je evenement hebt toegevoegd op Songkick kan het even duren voordat Spotify ‘m herkent en verwerkt. Zodra dat is gebeurd, wordt het automatisch op je Spotify artiest-profiel getoond onder het tabblad ‘evenementen’.
Om je stream extra in de kijker te zetten, kun je het evenement direct op de startpagina van je artiest-profiel plaatsen als ‘artist choice’. Log hiervoor in op Spotify for Artists, kies ‘profiel’ in de navigatiebalk en stel de ‘artist choice’ daarna aan de rechterkant in. Je kunt daar ook een kort bericht aan je fans toevoegen dat samen met de link naar het evenement weergeven wordt op je profiel.
Nu krijgt iedereen die je Spotify-profiel bezoekt meteen de aankondiging van je livestream te zien!
Heb je nog geen Spotify-artiestenprofiel? Om een artiestenprofiel aan te maken, moet je eerst je muziek uploaden naar Spotify. Met Indepentia is dat super makkelijk. Maak een gratis account aan en upload je muziek. Daarna wordt er automatisch een artiestenprofiel aangemaakt.
4. E-mail je Spotify-volgers
Met een Spotify for Artists-account kun je natuurlijk je statistieken en andere nuttige info over je releases, luisteraars en volgers bekijken. Maar het is nooit mogelijk geweest om die volgers direct te bereiken… tot nu!
Een van de manieren waarop Spotify je helpt je livestream extra te promoten is via e-mail. Als je de stappen hierboven hebt doorlopen en je livestream aan je Spotify for Artists-profiel is gekoppeld, stuurt Spotify automatisch een e-mail naar je volgers. Deze mails bevatten een link naar de Songkick event-pagina, samen met je artiestnaam en de datum/tijd van de livestream. Als mensen op die link klikken kunnen ze meteen alle informatie over je livestream bekijken, en doorlinken naar YouTube of een ander platform waarop je streamt.
Het is helaas niet mogelijk de e-mails van Spotify direct aan te passen, maar het is alsnog een hele handige tool om je livestream te promoten en je bereik te vergroten.
5. Start je livestream!
Het enige dat er nu nog overblijft is wachten op de datum van je stream… en er een te gekke show van te maken!
Hoewel het natuurlijk niet helemaal hetzelfde is als een ‘echt’ live concert, heeft live streaming ook juist een aantal voordelen. Zo ben je niet beperkt door de capaciteit van een zaal, dus je kunt tienduizenden fans tegelijkertijd in je publiek hebben, waar ze zich ter wereld ook bevinden.
Als je tickets voor je streams verkoopt, kan het ook een interessante nieuwe inkomstenbron zijn als artiest. Zo heeft de K-popgroep BTW al meer dan $20 miljoen verdiend met de verkoop van tickets voor één enkele livestream-show. Of ga op virtuele ’tour, waarbij je iedere maand een ander streamingplatform aandoet.
Laten we hopen dat de corona-pandemie snel op zijn eind loopt en we weer met z’n allen naar concerten en festivals kunnen. Tot die tijd hopen we dat deze tips je helpen bij het opzetten en promoten van je livestream, en je laten zien hoe platforms zoals Spotify daarbij kunnen helpen.
Veel succes met je stream!