Algemene Voorwaarden

Op deze pagina vind je onze algemene voorwaarden. Lees deze goed door, zo weet je wat je van ons kunt verwachten en wat wij van jou vragen. We hebben ons best gedaan onze voorwaarden voor iedereen te begrijpen te maken. Heb je toch nog vragen, neem dan gerust contact met ons op.


Definities

  • ‘Gebruiker’: jij, als Indepentia-klant en gebruiker van ons systeem.
  • ‘Release’: een verzameling nummers die je samen verstuurt via het systeem.
  • ‘Store’: een online muziekplatform, streaming dienst, of sociaal netwerk zoals Spotify, iTunes of TikTok.


Algemeen

  • Indepentia is een online platform waarmee je je muziek op streamingdiensten en andere online platforms kunt plaatsen. Ook verzamelen we de royalties die deze platforms uitkeren voor je en kun je deze laten uitbetalen. Indepentia is dus de tussenpersoon tussen de gebruiker en de store.
  • Het aanmaken van een account op onze website en get uploaden van een release is kosteloos en verplicht je tot niets. Pas als je deze release gaat versturen moet je een abonnement kiezen.
  • We doen er alles aan om onze website en je account zo goed mogelijk bereikbaar te laten zijn, maar kunnen hier geen garanties over geven.


Abonnement

  • Voor het versturen van je muziek naar stores heb je een actief abonnement nodig. Dit kun je afsluiten via de website.
  • Afhankelijk van het abonnement dat je kiest, kun je met één of meerdere artiestennamen releases versturen. Ook kunnen sommige abonnementen extra functies bevatten, zoals het kunnen kiezen van een eigen releasedatum of label- naam.
  • De minimale abonnementsduur is een jaar. Als je niet voor de verlengdatum opzegt, wordt je abonnement na 365 dagen automatisch met een jaar verlengd.
  • Als je niet wilt verlengen, kun je je abonnement gemakkelijk via je account stopzetten tot en met de dag vóórdat deze verlengd wordt. Een maand voordat je abonnement verlengd wordt, ontvang je een e-mail met herinnering. Zo weet je wat je kunt verwachten.
  • Upgraden naar een abonnement met meer artiestnamen is altijd mogelijk. De al betaalde kosten voor je huidige abonnement worden dan verrekend met de nieuwe kosten.
  • Het ‘downgraden’ naar een lager abonnement is niet mogelijk.


Distributie

  • Om je muziek via Indepentia te distribueren, moet zowel je muziek als de cover-afbeelding en bijbehorende metadata aan een aantal voorwaarden voldoen. Deze voorwaarden vind je in onze FAQ. Als je release niet aan deze voorwaarden voldoet als je hem verstuurd, zal hij worden ‘afgekeurd’ in het systeem waarbij je de kans hebt deze kosteloos aan te passen en nogmaals te versturen.
  • We verwachten dat je muziek en cover-afbeelding van hoge kwaliteit is. Natuurlijk begrijpen we dat niet iedereen dure mastering engineers kan betalen, maar doe je best om een zo goed mogelijk product aan ons te leveren.
  • De precieze voorwaarden en eisen van stores kunnen in de loop der tijd veranderen. Daarom kan het voorkomen dat je een release achteraf moet aanpassen om deze online te houden in de stores.
  • Na het versturen van je release kan het tot +/- 4 weken duren voordat je release online te vinden is, afhankelijk van drukte en verwerkingstijden bij de stores. Indepentia heeft geen invloed op deze verwerkingstijd.
  • Het is altijd mogelijk om je muziek weer uit de stores te laten verwijderen, jij behoudt de controle. Houd er wel rekening mee dat een takedown tot 4 weken kan duren.
  • Indepentia distribueert geen racistisch, pornografisch of anderszins aanstootgevend materiaal.
  • Je release wordt aan alle geschikte aangesloten stores aangeboden, maar een store kan een release altijd weigeren. Bij weigering door een store wordt geen restitutie gegeven. Uiteraard kun je de release wel aanpassen en het opnieuw proberen.
  • Indepentia kan altijd een release weigeren volgens eigen inzicht. Hierbij hoeft de reden voor weigering niet kenbaar worden gemaakt.


Fair use policy

  • Met een actief Indepentia-abonnement mag je in beginsel zo veel nieuwe muziek uploaden en distribueren als je maar wilt. Om onze dienstverlening en andere gebruikers te beschermen, moeten we wel optreden tegen misbruik. Upload je veel meer nummers of releases dan het gemiddelde van andere gebruikers met hetzelfde abonnement, dan nemen we contact met je op om te kijken of Indepentia wel geschikt voor je is.
  • Bepaalde typen materiaal zijn niet of beperkt toegestaan. Op deze pagina vind je enkele voorbeelden van wat wel en niet toegestaan is: https://indepentia.nl/help/is-onbeperkt-releases-echt-onbeperkt/
  • We behouden ons het recht om accounts die excessief gebruik vertonen te blokkeren of (tijdelijk) niet langer toe te staan nieuw materiaal te uploaden. Twijfel je over of je gebruik toegestaan is, stuur ons dan gerust een berichtje.


Rechten

  • Door je muziek via Indepentia te distribueren, geef je ons een licentie om deze muziek te publiceren in onze aangesloten stores en hier royalties voor te innen.
  • Het is niet de bedoeling dat je je muziek bij meerdere distributeurs tegelijkertijd uploadt omdat dit voor conflicten kan zorgen in de stores. Uitzondering hierbij is als je muziek wilt overzetten naar of van een andere distributeur.
  • Je behoudt zelf alle rechten over je muziek. Dat betekent dat je op ieder moment je muziek weer kunt laten verwijderen uit de stores, en daarnaast blijf je vrij om je muziek op iedere andere manier te gebruiken, verkopen en publiceren.
  • Je kunt alleen muziek uploaden en distribueren die je helemaal zelf hebt bedacht, geschreven en uitgevoerd. Dat betekent dus geen remixes, covers of andere bewerkingen tenzij je hier expliciete toestemming voor hebt van de rechthebbende.
  • Als je gebruik maakt van samples of ‘beats’ in je muziek, kunnen we je vragen hiervan een licentie te overleggen als bewijs dat je deze mag gebruiken en distribueren.
  • Als je muziek uploadt waarvan je niet de volledige rechten bezit om deze te mogen distribueren, kan een rechthebbende een copyright claim indienen bij een store. In dit geval zullen wij een gebruiker blokkeren, waarbij verdere uploads geweigerd worden en royalties (tijdelijk) ingehouden worden, totdat er een bewijs van licentie kan worden overlegd of er een akkoord is bereikt met de rechthebbende. Indien dit akkoord niet wordt bereikt, zal je abonnement worden stopgezet. Je hebt in dit geval geen recht op een terugbetaling van betaalde distributiekosten. Eventuele claims van de rechthebbende worden altijd op de gebruiker verhaald.
  • Af en toe voegen we nieuwe stores toe aan ons aanbod. Hier zullen we vaak je muziek automatisch ook naar distribueren. Je kunt altijd een specifieke store uitsluiten door ons even een mailtje te sturen.


Royalties

  • Royalties worden aan ons gerapporteerd met 4 tot 5 maanden vertraging. Het duurt dus minimaal zo lang voordat je de eerste royalties terug zult zien op je account. Afhankelijk van onze stores en partners kan dit soms iets langer of korter zijn.
  • We betalen je 100% van alle inkomsten die we voor jouw muziek ontvangen van onze distributiepartners en stores, we houden geen percentage in. Dit krijg je in je account te zien.
  • We kunnen nooit voorspellen of garanderen hoeveel je zult verdienen met je release.
  • Je kunt een uitbetaling aanvragen via de website als je minimaal 20 euro hebt verdiend. Zet je je abonnement stop en het je het minimum nog niet bereikt? Stuur dan een mailtje voor een uitbetaling.
  • Mogelijk worden er kosten voor BTW, valutaconversie- of bankkosten ingehouden voordat wij of jij royalties ontvangen ontvangt. Hier hebben wij geen invloed op, we zoeken altijd naar de meest gunstige manier om je geld te ontvangen en versturen.
  • Als je ondernemer bent, betalen we je BTW bovenop je royalties. Deze moet je mogelijk afdragen aan de belastingdienst, check dit goed.


Abuse

  • Gebruik van streaming promotiediensten, waarbij je ‘plays’ inkoopt, wordt niet toegestaan door de meeste stores. Indien een store dit detecteert wordt je muziek vaak van de dienst verwijderd, en worden royalties niet uitbetaald. Bij melding van een dergelijke overtreding zijn wij in de meeste gevallen ook genoodzaakt je account voor verdere uploads te blokkeren om andere gebruikers te beschermen.
  • Als je materiaal uploadt waarvoor je geen rechten hebt, kan een rechthebbende een ‘copyright claim’ indienen bij een store. Hierbij wordt je release uit een store verwijderd en ontvang je een ‘strike’ van een store. Ook wordt je Indepentia-account geblokkeerd voor verdere uploads, totdat een akkoord met de rechthebbende bereikt is en de strike opgeheven wordt. Indepentia kan nooit bemiddelen tussen een claimant en gebruiker, het is dus aan de gebruiker om tot een oplossing met de rechthebbende te komen.


Support

  • We hebben veel tijd en moeite in ons platform gestopt om deze zo toegankelijk en duidelijk mogelijk te maken. Je kunt alles regelen via de website, van het maken van releases, tot het aanvragen van een uitbetaling. Als je toch vragen hebt bieden we support via e-mail en in sommige gevallen ook telefonisch.


Klachten

Ben je niet tevreden met de geleverde diensten? Stuur ons dan een bericht via ons contactformulier, dan proberen we er samen uit te komen. We horen ook altijd graag wat we beter kunnen doen.